Δράσεις φιλαναγνωσίας με τα βιβλία μου.

Το "στο μισό του ουρανού",γράφτηκε εδώ,
στην αγαπημένη Σύμη,το καλοκαίρι του  1998.
Φιλαναγνωστικές δράσεις με το βιβλίο: 
Στο μισό του Ουρανού,Έλενα Αρτζανίδου,Εκδόσεις Βιβλιόφωνο
όπως παρουσιάστηκαν την Τετάρτη 23/1/2013,στο πιλοτικό εγκεκριμένο πρόγραμμα από το Υπουργείο Παιδείας ύστερα από αίτηση του Σχολικού Σύμβουλου,της 7η Σχολικής Περιφέρειας Αν.Θεσσαλονίκης κ.Αλέξη Κόπτση.
Στο πρόγραμμα είμαι συνεργάτης και σχεδιάζω, αλλά και υλοποιώ όλο το φιλαναγνωστικό κομμάτι που παρουσιάζεται σε εργαστηριακή μορφή στους εκπαιδευτικούς (70 σε σύνολο)που το παρακολουθούν και στη συνέχεια το υλοποιούν στην τάξη τους,εθελοντικά.
Το παρακάτω πρόγραμμα είναι ο β΄κύκλος.
Θα ακολουθήσει την Άνοιξη μια συνάντηση ανατροφοδότησης, αλλά και αξιολόγησης του προγράμματος από τους εκπαιδευτικούς σε φόρμα που τους έχει παραδοθεί!
Η συνεργασία μας αυτή με τον κ.Αλ.Κόπτση στα πλαίσια της υποστήριξης της φιλαναγνωσίας και της συστηματικής εφαρμογής της μέσα στην τάξη κλείνει τρία έτη.
Στην αρχή 2010-2011,πήγαμε από σχολείο σε σχολείο με δύωρα εργαστήρια.Τη δεύτερη χρονιά 2011-2012 τα δύωρα εργαστήρια απευθύνθηκαν σε ομάδες όμορων Δημοτικών Σχολείων,πάντα της 7ης Σχολικής Περιφέρειας Αν.Θεσσαλονίκης,και για φέτος 2012-2013 οδηγηθήκαμε στο πιλοτικό πρόγραμμα.Οι συμμετέχοντες είτε παρακολουθούν είτε εφαρμόζουν είναι σε ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ βάση,αλλά είναι πολλοί!
Πέραν του βιβλίου μου παρουσιάζω και την προσέγγιση του ποιήματος "Θα κολλήσω ένα ξυλάκι"Θ.Χορτιάτη,είναι ένα από τα τέσσερα που στα πλαίσια της φιλαναγνωσίας παρουσιάστηκε και στο πιλοτικό π΄ρογραμμα 23/1,και στην Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών "Αχ.Καψάλης",8/1/2013,που είμαι υπεύθυνη,αλλά θα παρουσιαστεί 19/2/2013 και στους μαθητές Δ.Σχολ.της Δ/νσής μας στα πλαίσια του προγράμαμτος που ξεκινά,
"Πάμε Τελλόγλειο με τη Δ/νση Π.Ε Ανατ.Θεσσαλονίκης να διαβάσουμε ποιήματα,ιστορίες ,να δράσουμε και να ταξιδέψουμε μέσα από τα έργα του Μουσείο,για το 2013". Όλα θα παρουσιάστούν όπως γίνεται για όλα τα βιβλία άλλων συγγραφέων,και τώρα και ποιητών,που έχω προσεγγίσει με τεχνικές και μεθόδους,στο blog http://filanagnosiaprogram.blogspot.gr/
Εκπαιδευτικοί του πιλοτικού προγ.Ανατ.Θεσ/νίκης
 Στο μισό του ουρανού.
Σχεδιασμός υλοποίηση από την εκπαιδευτικό-συγγραφέα Έλενα Αρτζανίδου

1η Δράση,α
Ατομική δημιουργία.
Δημιουργική γραφή με εικόνες του βιβλίου που πρόκειται να διαβαστεί.
*Η δράση αυτή προτείνετε για βιβλίο που επιλέξατε από το Γενάρη και μετά,δεν συστήνεται για μόνιμη προσέγγιση αλλά ως μια επιπλέον δράση από τις τόσες που έχω προτείνει σε άλλα πολλά βιβλία και είναι αναρτημένες στο blog: http://filanagnosiaprogram.blogspot.gr/ και στη στήλη «Προτάσεις δράσεων 2011-2012,αλλά και «Προτάσεις δράσεων 2012-2013»
Κάθε εικόνα προβάλλεται μέσα στην τάξη ή στη βιβλιοθήκη για 7 τουλάχιστον λεπτά.


  • Γράψτε ό,τι η εικόνα σας προκαλεί να γράψετε ξεκινώντας με το «Ήταν» ή «Μια φορά και έναν καιρό».

  • Συνεχίσετε να γράφετε την ιστορία σας με τη δεύτερη εικόνα.


  • Μεγαλώστε την ιστορία σας με την τρίτη εικόνα.

  • Δώστε το τέλος της ιστορίας σας.
  • Δώστε προσωρινό τίτλο στην ιστορία σας.
  • Γράψτε  το όνομά σας.
  • Τέλος δράσης. 
Η επόμενη φιλαναγνωστική συνάντηση εξέλιξη της δράσης
Συνέχεια 1η Δράση,β
  • Κολλήστε τις εικόνες που έχουν προβληθεί.
  • Φτιάξτε εξώφυλλο και οπισθόφυλλο
  • Δώστε χρόνο για τις όποιες διορθώσεις
  • Δώστε τον τελικό τίτλο
Συνέχεια 1η Δράση,γ
  • Διαβάστε όλες τις ιστορίες(οι μαθητές /μαθήτριες )

Για τον Εκπαιδευτικό-Βιβλιοθηκονόμο διευκρινήσεις.
Στην τάξη μπορεί να δώσετε αν το κρίνετε και άλλες εικόνες, μην ξεπερνάτε τις έξι εικόνες, που είναι μέσα από το βιβλίο που αργότερα ή σε άλλη μέρα θα διαβάσετε. Τα παιδιά δεν το γνωρίζουν ακόμη δηλ. δεν τους δείχνετε το βιβλίο ούτε τους αποκαλύπτεται από πού είναι οι εικόνες.
  
*Αν δεν επιθυμείτε την παραπάνω δράση ή είναι ακόμη Οκτώβρης και επιλέξατε το παρακάτω ή άλλο βιβλίο ξεκινήστε από αυτή την δράση.
Με αυτή την τεχνική παρουσιάστηκε στους μαθητές και μαθήτριες Στ΄τάξης,από τα εκπαιδευτήρια Ι.Μ.Παναγιωτόπουλου,την 18/1/2013 το είχαν διαβάσει και αυτός ήταν ο λόγος που δεν επέλεξα τη δημιουργική γραφή,ήξεραν το βιβλίο.

2Η Δράση
Α.Παρατηρήστε την εικόνα.
  • Πείτε την πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό.



Β.Παρατηρήστε την εικόνα και με συνοδεία της μουσικής πείτε:
                                http://www.youtube.com/watch?v=XxQPtvhLoWE 
(Ακούμε τη μουσική δε βλέπουμε το video)

  • Ποια λέξη μπορεί να φωνάζει η ηρωίδα που βλέπετε;

    Γ.Δείτε με προσοχή το video,στο τέλος ζητήστε:
                       http://www.youtube.com/watch?v=xK46Uq9YHoE
    • Ποιος τόπος είναι;
    • Θα σας διαβάσω ένα βιβλίο,(το συγκεκριμένο βιβλίο θα πάρει τουλάχιστον 4 ή 5  φιλαναγνωστικές συναντήσεις),ίσως όταν ολοκληρώσουμε το βιβλίο μας βρείτε κάτι κοινό με αυτό το video.

    3η Δράση
    Παρουσίαση και Ανάγνωση του Βιβλίου.
    Στο μισό του ουρανού
    Συγγραφέας:Αρτζανίδου Έλενα
    Εικονογράφος:Βαγγέλης Ελευθερίου
    Βιβλιόφωνο







    Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης
             Ποιους ήρωες ακούσατε;
             Τι ρωτούσε πάντα η Ωραιοζήλη;
    Προβολική ερώτηση:
             Αν ήσασταν στη θέση της μαυρομάτας κόρης θα ακολουθούσατε τον αετό;
              Αν ναι,γιατί!
             Αν όχι,πάλι γιατί!
    *Τα ερωτήματα, όπως ακούστηκαν στο φιλαναγνωστικό εργαστήριο την Τετάρτη 23/1/2013,για λόγους χρόνου και μεγάλης έκτασης του βιβλίου,προέκυψαν από το απόσπασμα Σελ.15-16-17

    4η Δράση
    Eικαστική παρέμβαση.
    Ζητείστε:
             Ζωγραφίστε την Ωραιοζήλη,την παρέα της σε μια στιγμή παιχνιδιού στην θάλασσα μαζί με εσάς στο κάδρο.
             Βάλτε ένα συννεφάκι πάνω από τους ήρωες και εσάς,και γράψτε μια μικρή πρόταση ή λέξεις που μπορεί να λέει ο ένας στον άλλο.
    Εκπαιδευτικοί και Σχ.Συμ.Αλ.Κόπτσης 2013
    Ποίηση. 
      Σχεδιασμός και υλοποίηση από την Εκπαιδευτικό-Συγγραφέα,
     Αρτζανίδου Έλενα
    «Για να γνωρίσουμε αλλιώς την ποίηση και να την αγαπήσουμε!»
     Θα κολλήσω ένα ξυλάκι-Θέτιδα Χορτιάτη
     1η Συνάντηση
    1Η Δράση
    Α.Ανάγνωση του ποιήματος:
    Πείτε την πρώτη λέξη που σας έρχεται στο μυαλό.
    Θα κολλήσω ένα ξυλάκι
    Κάτω από το φεγγαράκι

    να το κάνω γλειφιτζούρι
    Που θα φέρει σ’ όλους γούρι.

    Θα το πιπιλώ να λιώνει
    Μα θα ξαναμεγαλώνει.

    Μια γλειμμένο απομεινάρι
    Μια πανσέληνο φεγγάρι
    Θέτις Χορτιάτη.

    Β.Επανάληψη ανάγνωσης ποιήματος με τη συνοδεία μουσικής!

                     http://www.youtube.com/watch?v=5q9H2cd36RU 
    (Το βαλς των χαμένων ονείρων,Μ.Χατζιδάκις):
    • Ποιο συναίσθημα σας γεννά;
    Θα κολλήσω ένα ξυλάκι
    Κάτω από το φεγγαράκι

    να το κάνω γλειφιτζούρι
    Που θα φέρει σ’ όλους γούρι.

    Θα το πιπιλώ να λιώνει
    Μα θα ξαναμεγαλώνει.

    Μια γλειμμένο απομεινάρι
    Μια πανσέληνο φεγγάρι
    Θέτις Χορτιάτη.

    2η Δράση.
    Πάμε να το πούμε με τη μουσική:
      
    (Μοιράζεται το ποίημα σε φωτοτυπία-Στα νήπια επαναλαμβάνεται προφορικά το ποίημα ζητώντας τα παρακάτω)

    Πάμε να το πούμε αργά με τη μουσική, (Χάθηκε το φεγγάρι Στ.Ξαρχάκος α΄μέρος-αργό).
    Πάμε να το πούμε αργά και χαμηλόφωνα(Χάθηκε το φεγγάρι Ξαρχάκος α΄μέρος-αργό)
    Πάμε να το πούμε δυνατά με τη μουσική (Χάθηκε το φεγγάρι Ξαρχάκος β΄μέρος- γρήγορο)
    Πάμε να το πούμε δυνατά και γρήγορα (Χάθηκε το φεγγάρι Ξαρχάκος β΄μέρος -γρήγορο)

    Θα κολλήσω ένα ξυλάκι
    Κάτω από το φεγγαράκι

    να το κάνω γλειφιτζούρι
    Που θα φέρει σ’ όλους γούρι.

    Θα το πιπιλώ να λιώνει
    Μα θα ξαναμεγαλώνει.

    Μια γλειμμένο απομεινάρι
    Μια πανσέληνο φεγγάρι, Θέτις Χορτιάτη.

    3η Δράση
    Κλείστε τα μάτια και ακούστε το ποίημα της Θέτιδας Χορτιάτη
    • Φανταστείτε όποια εικόνα αυτό σας γεννά
    • Ζωγραφίστε αυτήν την εικόνα.
    • Παρουσιάστε την ο καθένας μόνος του στην ομάδα της τάξης
     2η Συνάντηση
    1η Δράση
    Α.Ανάγνωση ποιήματος από τα παιδιά.
    Ζητείστε από τα παιδιά:
    Προτείνεται τρόπους ανάγνωσης με τη μουσική:
                         http://www.youtube.com/watch?v=_W3EVWPRTtw,
    (Χάθηκε το φεγγάρι Στ.Ξαρχάκος α΄μέρος-αργό και με το β΄μέρος-γρήγορο).

    Θα κολλήσω ένα ξυλάκι
    Κάτω από το φεγγαράκι

    να το κάνω γλειφιτζούρι
    Που θα φέρει σ’ όλους γούρι.

    Θα το πιπιλώ να λιώνει
    Μα θα ξαναμεγαλώνει.

    Μια γλειμμένο απομεινάρι
    Μια πανσέληνο φεγγάρι, Θέτις Χορτιάτη

    Β.Απαγγέλλετε το ποίημα και παράλληλα κινηθείτε καθώς το απαγγέλετε με τη συνοδεία μουσικής:
                http://www.youtube.com/watch?v=_W3EVWPRTtw
    (Χάθηκε το φεγγάρι Στ.Ξαρχάκος α΄μέρος ή β΄μέρος).
    Αργά
    Αργά και Θλιμμένα
    Γρήγορα
    Ζικ ζακ και χαρούμενα
    Ζικ ζακ και γρήγορα και αγχωμένα

    3η Δράση
    Η φιγούρα Φεγγαράκι.
    Να τυπωθεί, ατομικά, σε Α4 λευκό κάνσον
    (μεγαλώστε τη φιγούρα σε διάσταση Α4)



    Ζητείστε από τα παιδιά:
    • Δώστε χαρακτηριστικά στο φεγγαράκι σας( μπορεί να είναι θυμωμένο-ευτυχισμένο).
    • Κόψτε γύρω γύρω.
    • Κολλήστε το σύρμα πίπας πίσω και περάστε το δείκτη του χεριού σας μέσα.
    • Η Χάρτινη φιγούρα είναι έτοιμη.

     5η Δράση
    Με τη μουσική:
               http://www.youtube.com/watch?v=_W3EVWPRTtw 
    ή όποια άλλη επιλέξετε και προκαλεί κίνηση,
    Ζητείστε:
    Το φεγγαράκι λέει:*στο στοπ της μουσικής μένουν ακίνητοι, αλλάζετε την εντολή και συνεχίζεται η κίνηση μαζί με την απαγγελία ή την ανάγνωση του ποιήματος μόνο από τους μαθητές/τριες.
    • Περπατήστε με την κούκλα-φεγγαράκι κοιτώντας την στα μάτια.
    • Περπατήστε με πλάγια βήματα.
    • Περπατήστε με την κούκλα-φεγγαράκι αγκαλιά.
    • Περπατήστε με γρήγορα βήματα προστατεύοντας την κούκλα-φεγγαράκι.
    Το φεγγαράκι λέει:
    • Κινηθείτε στις μύτες και την κούκλα σας ψηλά.
    • Κινηθείτε με αργά βαριά βήματα
    Το φεγγαράκι λέει:
    ·         Βρείτε ένα ζευγάρι και συστήστε τις κούκλες φεγγαράκια.
    ·         Χορέψτε σε ζευγάρι χαρούμενα.
    Το φεγγαράκι λέει:
    ·         Μείνετε ακίνητη σα σε φωτογραφία
    ·         Καθίστε κάτω και νανουρίστε την κούκλα-φεγγαράκι.
    Όλες οι εντολές που λέει το φεγγαράκι υλοποιούνται με μουσική στο στοπ αλλάζει η εντολή.
     3η Συνάντηση.
    1η Δράση.
    • Φαντάζομαι την ποιήτρια και τη ζωγραφίζω σε Α3 με κηρομπογιές- Κάνω το πορτρέτο της.

    2η Δράση παιδιών.
    • Βλέπω τη φωτογραφία της και μαθαίνω το βιογραφικό της.(Προκαλέστε να βρουν τα ίδια και από πού τοβιβογραφικό)
    • Εντοπίζω (οι μαθητές/μαθ΄ήτριες) άλλα ποιήματα της και από τον τίτλο προτείνετε κάποιο που θα αναγνωστεί στην επόμενη συνάντησή μας.
    • Ή αναγνωρίζετε κάποιο που ξέρετε και το προτείνετε στην ομάδα.
    Όλα συμβαίνουν στο σχολείο και στην ώρα της φιλαναγνωσίας που εσείς ορίσατε ως μέρα και ώρα συστηματικά.
    Καλή επιτυχία!
    Έλενα Αρτζανίδου

Φιλαναγνωστικές δράσεις.
Υπάρχει ψηφιακός φάκελος για τον "κρυμμενο θησαυρό της τσέπης",με νέο πρωτότυπο υλικό,το παρακάτω το διατηρώ ως φιλοσοφία.

«Ο κρυμμένος θησαυρός της τσέπης»,
από τη συγγραφέα Έλενα Αρτζανίδου ,όπως παρουσιάζετε 
σε Σχολεία, Βιβλιοθήκες και σε Λέσχες Ανάγνωσης που την καλούν.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Το βιβλίο δεν πρέπει να το γνωρίζουν τα παιδιά.

1η Δράση-Δημιουργική γραφή
(σε ένα τετρασέλιδο Α4 και ένα μολύβι ατομικά, με την κάθε εικόνα να προβάλετε κάθε 5 ή 8 λεπτά).
Ζητάτε:
Παρατηρήστε και γράψτε ότι η εικόνα σας προκαλεί να γράψετε.




















Συνεχίστε την ιστορία σας με την εικόνα να σας οδηγεί.



















Η ιστορία σας μεγαλώνει με τη βοήθεια της τρίτης εικόνας.
















Το τέλος της ιστορίας με την βοήθεια της τελευταίας εικόνας.




















2η Δράση
Παρακολουθείστε ένα βίντεο (από την αρχή ως το 3:10'').Αμέσως όταν το σταματήσετε ρωτήστε:
  • Τι μπορεί να αναζητούν! 
  • Τι μπορεί να είναι ένας κρυμμένος θησαυρός;
3η Δράση
Για να γνωρίσουμε το θησαυρό θα μας βοηθήσει το βιβλίο που αμέσως τώρα θα σας διαβάσω.

Παρουσίαση του βιβλίου
Ο κρυμμένος θησαυρός της τσέπης
Συγγραφέας:Έλενα Αρτζανίδου
Εικονογράφηση:Γιώργος Σγουρός
Εκδόσεις Ψυχογιός.

Ανάγνωση αποσπάσματος.
Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης:
-Ποιος είναι ο ήρωας;
-Γιατί άρπαζε πράγματα;
-Αν ήσασταν παρέα του τι θα του προτείνατε να κάνει;

4η Δράση
Ζωγραφίστε ανά δύο:
Ο  ένας, αφού χωρίσετε με μια γραμμή το χαρτί Α4 σε δυο μέρη, δυο εικόνες κόμικς από την ιστορία, με άδειο συννεφάκι.
Ο άλλος συμπληρώνει με λέξεις το συννεφάκι.


Δεύτερη εναλλακτική φιλαναγνωστική δράση που ξεκινά με την παρακάτω πρόταση.

1η Δράση

Ο θησαυρός και που μπορεί να κρυφτεί!
Υλικά:Τρεις εικονογραφημένες καρτέλες

































·        Αντικείμενα από το βιβλίο (μολύβια σβήστρες,ξύστρες…)


Στήσιμο:
·        Σε κύκλο η ομάδα στη μέση οι τρεις εικονογραφημένες καρτέλες από το βιβλίο.
·        Κάθε παιδί βρίσκει στη θέση του ένα αντικείμενο από το βιβλίο(μολύβι,σβήστρα,ξύστρα…)
Εισαγωγή:
·        Παρατηρήστε τις εικόνες.
·        Ονομάστε τι είναι και τον τόπο που ορίζουν.
·        Κατονομάστε το αντικείμενό και ταξινομείστε το στην εικόνα που ανήκει.

2η Δράση
  • Αν αναζητούσατε έναν κρυμμένο θησαυρό τι φανταζόσαστε να ήταν αυτός;
Παρακολουθείστε το βίντεο (από την αρχή ως το 3:10''), μήπως και ανακαλύψετε τον θησαυρό που εναι κρυμμένος.

  • Τι μπορεί να είναι ο θησαυρός;
3η Δράση
Για να γνωρίσουμε τον θησαυρό και τον ήρωα θα μας βοηθήσει το βιβλίο που αμέσως τώρα θα σας διαβάσω.

Παρουσίαση του βιβλίου
Ο κρυμμένος θησαυρός της τσέπης
Συγγραφέας:Έλενα Αρτζανίδου
Εικονογράφηση:Γιώργος Σγουρός
Εκδόσεις Ψυχογιός.

Ανάγνωση αποσπάσματος.
Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης:
-Ποιος είναι ο ήρωας;
-Γιατί άρπαζε πράγματα;
-Αν ήσασταν παρέα του τι θα του προτείνατε να κάνει;

Καλή επιτυχία
Έλενα Αρτζανίδου.

Βοήθεια! Σκουπίδια ...Σώστε με!
Συγγραφέας:Έλενα Αρτζανίδου
ΩΡΙΩΝ

Το βιβλίο παρουσιάστηκε σε εκπαιδευτικούς στη Λευκωσία της Κύπρου ακολουθώντας την παρακάτω δομή.

1η Δράση
-Δείτε το video και παράλληλα ακούστε την αφήγηση:
 http://www.youtube.com/watch?v=wdrYlDGiX6Y
Θα σας διαβάσω μια ιστορία που μπορεί να μοιάζει με αυτή της Μαργαρίτας, ή μπορεί να είναι και τελείως διαφορετική.
Λέτε να είναι ο τόπος τόσο φωτεινός!Με πουλιά,λουλούδια πολύχρωμα και λουσμένος στο φως!
Με το σιτάρι να περιμένει τον αλωνάρι ή μήπως η ιστορία από το βιβλίο που θα σας διαβάσω να μιλά για μια καταστροφή!

Στο σταμάτημα του video:
-Τι νομίζετε;

2η Δράση

-Παρατηρήστε την εικόνα.
-Ποιά λέξη σας έρχεται στο μυαλό;














                                    
3η Δράση
                                    
Παρουσίαση του βιβλίου.

Βοήθεια! Σκουπίδια ...Σώστε με!
Συγγραφέας:Έλενα Αρτζανίδου
Εικονογράφηση:Ντανιέλα Σταματιάδη
Εκδόσεις Ωρίων

Ανάγνωση της ιστορίας.
Δεν δείχνετε τις εικόνες τους ανακοινώνετε πως θα το κάνετε στο τέλος όχι της ανάγνωσης αλλά ύστερα από μια δράση( Εικαστική).

Διαβάζουμε πάντα όλο το βιβλίο, δεν εννοούμε σε μια διδακτική ώρα, μπορεί να χρειαστούν μέρες  για να διαβαστεί όλη η ιστορία ή το παραμύθι, με ή χωρίς μουσική που θα ντύνει το κείμενο. Το συγκεκριμένο βιβλίο μπορεί και να χρειαστεί δυο διδακτικές ώρες.Δε δείχνουμε τις εικόνες κατά την ανάγνωση υποσχόμαστε πως θα τις δουν στο τέλος. Χρωματίζουμε τη φωνή μας, την αλλάζουμε όταν συναντάμε διαλόγους ηρώων, κάνουμε παύσεις, επικοινωνούμε βλεμματικά με το κοινό μας.

4η Δράση
Ερωτήσεις επιφανειακής κατανόησης και Προβολική ερώτηση.
-Ποιοί είναι οι ήρωες ;
-Τι τους απασχολεί;
-Πως θα βοηθήσουν στο πρόβλημα των σκουπιδιών;
-Εσείς τι κάνετε με τα σκουπίδια στο σπίτι σας και στο σχολείο;

5η Δράση

Δραματοποίηση της ιστορίας.
Ενεργοποίηση.

Δείξτε μου ( σε ομάδες):
Αναλυτικότερα για αυτή τη δράση στο βιβλίο:
"Πέντε βήματα για Δράση-Από τη Λογοτεχνία στη Δραματοποίηση",
Έλενα Αρτζανίδου-Αντρέας Καρακίτσιος, Εκδόσεις Διάπλαση.

-Φανταστείτε πως είστε παιδιά σε μια μεγάλη πόλη και:
  • Περπατήστε χαρούμενα
  • Χορέψτε μόνοι χαρούμενα
  • Χορέψτε χαρούμενα σε ζευγάρι
  • Τρέξτε φοβισμένα
  • Τρέξτε για να αποφύγετε κάποιο κίνδυνο που σας ακολουθεί.
  • Περπατήστε τρέμοντας σαν κομπρεσέρ....
  • Δείξτε μου αν ήσασταν μεγάλα χοντρά σκουπίδια πως θα περπατούσατε αγριεμένα.
  • Πως θα τρέχατε, πάντα σα σκουπίδια μεγάλα χοντρά και άλλα σαν σκουπίδια μικρά αγριεμένα.... 

 Ανακοινώνετε στην ομάδα σας:
κέφτηκα να παίξουμε την ιστορία του βιβλίου.


Ρόλοι: 10- παιδιά( ένα παιδί θα οριστεί αυτό που θα μείνει δίχως κρυψώνα και θα το κυνηγά το αδύνατο σκουπίδι), 10-Σκουπίδια (ένα σκουπίδι θα οριστεί το μεγάλο αδύνατο σκουπίδι).Οι ρόλοι αυξομειώνονται προς τα πάνω ή κάτω ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών της τάξης.


Σκηνή1η –Μουσική: Όλα φίλοι τα παιδιά- Θ. Ντζούφρα, ορχηστικό
Μια φορά κι έναν καιρό ζούσαν πολλά παιδιά σε μια μεγάλη πόλη.  
Ήταν όλα τους πολύ χαρούμενα και το διασκέδαζαν γιατί ο ήλιος   
έλαμπε από ψηλά. Τα παιδιά περπατούσαν χαρούμενα στους    
δρόμους, χόρευαν χαρούμενα μόνα τους ή σε ζευγάρι και    
χαιρετούσαν χαρούμενα όποιον συναντούσαν στο δρόμο.

Σκηνή2η-Μουσική: Οι τέσσερις εποχές του Vivaldi, track 10
Ξαφνικά μια μέρα μπήκανε στην πόλη αργά, αργά σκουπίδια. Στην αρχή περπάτησαν στις μύτες για να μην τους καταλάβουν και μετά πλημμύρισαν τους δρόμους βαρώντας τα πόδια τους με φόρα άλλα μεγάλα σκουπίδια, άλλα ψηλά και μακρουλά. Άλλα χοντρά και βρωμερά, και όλα τους αγριεμένα.Τα παιδιά τους είδαν και φοβισμένα έτρεχαν να κρυφτούν όπου έβρισκαν. Άλλα έτρεχαν εδώ, άλλα πήγαιναν εκεί, ένα ένα και πολλά μαζί. Άλλα κρύβονταν στα βούρλα, άλλα κάτω από ταψιά, άλλα κάτω από ταμπούρλα, άλλα κάτω από χαλιά.

Σκηνή 3η–Μουσική: Οι τέσσερις εποχές του Vivaldi, track 10
Μόνο ένα παιδί έμεινε δίχως να κρυφτεί. Κοίταξε γύρω του πολύ φοβισμένο, δεν είχε πουθενά να κρυφτεί και έτρεμε σαν κομπρεσέρ. Τότε ένα ντενεκεδένιο μεγάλο αδύνατο σκουπίδι από λάδι το είδε κι άρχισε να το κυνηγάει. Από δω πήγαινε το παιδί; Από δω και το ντενεκεδένιο σκουπίδι. Από κει έτρεχε το παιδί; Από κει και το ντενεκεδένιο σκουπίδι. Ώσπου… ΜΠΑΜ. Κι έπεσε το παιδί τέζα χτυπημένο στην πλάτη από το σκουπίδι.

Σκηνή 4ηΜουσική:Harry Potter- the chamber of secrets, track 04- Dobby the house elf
Τότε τα άλλα παιδιά θυμωμένα βγήκαν από τις κρυψώνες τους και κύκλωσαν το ντενεκεδένιο σκουπίδι. Κινήθηκαν γύρω γύρω γύρω του αγριεμένα και βαρώντας με δύναμη τα πόδια. Τα άλλα σκουπίδια άκουσαν τη φασαρία και έτρεξαν να δουν.Οι δρόμοι γέμισαν παιδιά που άλλα βαρούσαν παλαμάκια, άλλα σήκωναν γροθιές και φώναζαν ανακύκλωση στα σκουπίδια. Τα σκουπίδια ξαφνικά ένιωσαν αδύναμα και άρχισαν να τρέμουν μαζί και το μεγάλο αδύνατο σκουπίδι. Τότε ήταν η στιγμή που τα παιδιά τα έπιασαν και τα αιχμαλώτισαν,αμέσως τα οδήγησαν στα εργοστάσια ανακύκλωσης. Αυτά συνέβησαν στην πόλη και τα παιδιά χωρίς σκουπίδια πανηγύρισανν χαρούμενα στους δρόμους.  


6η Δράση
Εικαστική Δημιουργία.
Σε ομάδες ή σε ζευγάρια ή ατομικά ζητάτε από τα παιδιά:
-Δημιουργήστε στολίδια για να στολίσουμε το Χριστουγεννιάτικο δέντρο από τα άχρηστα υλικά που εσείς έχετε φέρει.Σκεφτείτε αν χρειαστείτε χρώματα, χαρτιά περυτιλύγματος, σκόνες, διακοσμητικές κορδέλες, κουμπιά. πούλιες..
(Τα άχρηστα υλικά τα έχουν φέρει  από τα πριν:Χάρτινα κουτιά από διάφορες συσκευασίες , κουτάκια από αναψυκτικά,πλαστικά...Για τη  διακόσμηση τους  σημαίνει παρέχουμε υλικά διάφορα και τα παιδιά επιλέγουν και κατασκευάζουν. Τα άχρηστα υλικά μπορεί να γίνουν χρήσιμα στολίδια Χριστουγεννιάτικα, σε άλλη περίοδο μπορέι να γίνουν άλλες κατασκευές που τις ορίζουν).

7η Δράση

Δημιουργική Γραφή.
Χωρίστε σε μικρές ομάδες και δώστε λέξεις σε κάθε όμάδα από την ιστορία του βιβλίου π.χ
α΄ομάδα: δέντρα, κάδοι, πεζοδρόμια
β΄ομάδα: σκουπίδια , μυρωδιά, βρωμιές
Φτιάξτε το δικό σας ποιήμα προσθέτοντας και τις λέξεις που σας δόθηκαν.

Αξιοποιήστε τα ποιήματά τους
π.χ αν το ένα ποίημα που προέκυψε είναι το παρακάτω:

Σκούπιδια με στους δρόμους
στους κάδους σα βουνά
σκουπίδια σε πλατείες, σε πάρκα, σε στενά
Σκουπίδια σκουπίδια γύρω μας σκουπίδια
σκουπίδια σκουπίδια μας έπνιξαν σκουπίδια

  • Προτείνετε να το δώσει η μια ομάδα στην άλλη για να γίνουν οι εικονογράφοι του.
  • Να δώσουν τίτλο στο ποίημα
Τέλος
Εκμάθηση ποιήματος:

-Ελάτε το το πούμε:
Σιγά, δυνατά, βαρώντας παλάμάκια..., χορεύοντας σε ζευγάρια...

Περισσότερα για αυτή τη δράση όπως και για τις άλλες στο βιβλίο
"Παιχνίδια φιλαναγνωσίας- Αναγνωστικές εμψυχώσεις", 
Έλενα Αρτζανίδου, Δημ. Γουλής, Σταύρ. Γρόσδος, Αντρ. Κατρακίτσιος,Gutenberg

Έλενα Αρτζανίδου.



Λευκωσία 4/11/2011 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου